zaterdag 18 maart 2017

Fastpacking - Lee Trail en een klein stukje Eisleck

Na de Bello Gallico 80 in december - en toegegeven, op dit moment nog steeds - leek het me een prima idee om een 100-mijler te gaan lopen. 2017 zal dan ook min of meer in het teken van mijn poging tot het volbrengen van The Great Escape staan, een trail van 160km en een slordige 7000 hoogtemeters van Ettelbrück naar La Roche-en-Ardenne in september. De wedstrijd (tegen mezelf, laten we wel wezen) wordt mogelijk gemaakt door de geweldige vrijwilligers en organisatoren van de Legends Trails. Rond de LT heeft zich intussen een heuse trail community ontwikkeld, dus in goede handen ben je daar zeker. En tot september is nog een hele tijd om te trainen, dus er kan nog maar weinig mis gaan, niet?

Een eerste stap in de goede richting (er zullen er nog wat mogen volgen om dit te overleven) zou alvast terreinverkenning kunnen zijn, reden voor een weekendje fastpacken in Luxemburg dus!

De Great Escape loopt grotendeels gelijk met de Escapardenne trail. De Escapardenne bestaat uit twee delen, nl. de Lee Trail van Ettelbrück naar Kautenbach (53km), en de Eisleck Trail van Kautenbach naar La Roche-en-Ardenne, goed voor nog eens 104km. Als verkenning loop ik eerst de Lee Trail, om de tweede dag de Eisleck Trail te volgen tot Clervaux, waarmee ik er op twee dagen een 75-tal km en 3000 hoogtemeters op zal hebben zitten.

Naast de terreinverkenning voor The Great Escape, is dit ook een eerste mogelijkheid om te experimenteren met fastpacken. Fastpacken bevindt zich in die erg interessante grijze zone tussen lopen en trekking. Daarbij ga je met een zo licht mogelijke uitrusting meerdere dagen trails op, en gezien het beperkte gewicht kan je je sneller en langer voortbewegen.
Van de andere kant bekeken, het lopers-perspectief, neem je een ellendig zware rugzak mee waar alles in zit om te overnachten om de dag erna uitgerust je veters te kunnen strikken en weer verder te gaan.
Ik heb het goede voornemen om in een volgende post meer in detail toe te lichten welke spullen ik zoal meeneem, dus maak me er hier vanaf dat mijn rugzak rond de 9kg weegt. Daarin zit een warme overnachtingsplaats (MLD TS), kookgerief (Esbit) en voldoende eten om 2 dagen op voor te bewegen.



Vrijdagochtend neem ik rond 7u de trein naar Ettelbrück, waar ik iets na 10u aankom. Het erg zachte lenteweer blijft nog even hangen, en ik kan de ganse dag in korte broek en t-shirt rondhossen, zonder me kapot te zweten. 's Avonds werd het zomeravond-fris, heerlijk om in te lopen.

Het begin van de route is wat twijfelachtig, maar hoe verder ik Ettelbrück achter me laat, hoe mooier het parcours wordt. Veel single trails halverwege de valleiwand, zowat het leukste wat je in de Ardennen kan vinden. En als variatie brede boswegen waarop je dan weer goed vooruit kan gaan (nu ja, de rugzak remt natuurlijk serieus af).

Ik probeer nog voor het donker wordt in Kautenbach te geraken, maar vooraleer ik aan de laatste afdaling begin moet ik mijn zaklamp toch bovenhalen.  De camping blijkt nog een goeie kilometer van het centrum te liggen, maar gelukkig in de goede richting langs de Eisleck trail. Ik kom wat verwaaid binnen in de taverne,  en wat later kan ik genieten van een deftige maaltijd.

De start bij Mr. Patton

Niet bepaald winterse condities

Bladerige single-trail






Die nacht waait en regent het stevig, maar de Trailstar blijft bomb-proof staan. Bemoedigend!

De volgende ochtend regent het gestaag verder, en kost het best wat moeite om mijn loopkleren van de vorige dag (die ook nog niet helemaal droog zijn) opnieuw aan te trekken. Niet te veel nadenken, niet zeuren, rugzak inpakken en op pad gaan, we zijn hier immers niet op vakantie, toch? Na een half uurtje wordt het wat droger, hoewel het de rest van de route zal blijven regenen.

De Trailstar in Kautenbach

Nog single trail

De auteur van dit verhaal (met zijn nieuw paar sokken)


Windmolen in de mist

Clairvaux


Mocht het weer wat meegezeten hebben, had ik verder tot in Troisvierges  gelopen, een 15km verderop. De bedoeling van dit weekend was het fastpacking idee in praktijk om te zetten, een stukje Great Escape te ontdekken, en natuurlijk trainen en simpelweg buiten zijn. Dus alles samengenomen, meer dan geslaagd!

Logistiek was deze route wel erg gemakkelijk, aangezien de Lee Trail en de Eisleck Trail (tot aan Troisvierges) de spoorlijn Luik - Luxemburg volgt. Tussen Troisvierges en Ettelbrück zijn er een stuk of vijf stationnetjes, waar om de twee uur een trein naar Luik passeert.

Links
Legends Trails: http://www.legendstrails.com/en/
Escapardenne: http://www.trekkings.be/
http://www.escapardenne.eu/