woensdag 11 december 2013

Snowdonia 2013

Als onderdeel van de Cambrian Way staat het traject Barmouth - Conwy al een jaar of 10 op mijn verlanglijstje, en eindelijk zou het ervan komen (het zou uiteindelijk Conwy - Llanbedr worden).

Ter introductie, de Cambrian Way is een ongemarkeerde en vaak padloze route van Cardiff tot Conwy. 440km dwars door Wales, met een kleine 19.000m hoogteverschil, wat er niet naast is. Na het eerste deel van Cardiff naar Llandovery in 2004 gedaan te hebben, was het nu eindelijk tijd voor het noordelijke deel door Snowdonia. Ik ben telkens verbaasd wanneer blijkt dat mijn gesprekspartner nog niet gehoord heeft van Snowdonia. Snowdonia, de Glyders, Tryfan, de Carneddau, Snowdon...? EĆ©n van de Europese wandelmekka's, laat ik me er daarmee vanaf maken. De hoogste toppen zijn rond de 1000m, de valleien meestal tussen de 100m en 300m. Een beetje als het Lake District, maar dan minder toeristisch en een stuk grimmiger. De Cambrian Way volgt een route er dwars door- en overheen, langs 142km en over 8.500m. Goed voor 6 dagen wandel- en kampeerpret, en meer dan genoeg hoogteverschil om het lekker warm te krijgen op koude decemberdagen.

http://www.cambrianway.org.uk/

Na om 6u 's ochtends vertrokken te zijn in Antwerpen, wordt mijn gascartouche wat later in Brussel geconfisceerd (hetzelfde zou mijn zakmes overkomen op de terugweg, snif). Waar is de tijd dat een volle benzinefles ongestoord mee kon... Aangekomen in Conwy rond 14u30 heb ik net genoeg tijd om het stadje buiten te geraken, de eerste heuvel over te duiken en mijn tentje uit het zicht op te zetten. Wanneer ik even het heuveltopje opga om van het uitzicht te genieten (het was voor een keer niet mistig), word ik meteen bijna uit mijn schoenen geblazen. Een strakke noordwester zoals dat dan heet. De wind zou de volgende dagen afgewisseld worden met "persistent hill fog", een niet te onderschatten wind chill, al dan niet gecombineerd met regen en andere verfrissende omstandigheden. Echt koud is het niet geworden, hooguit vroor het enkele nachten, maar ik had de bergen (en de geweldige uitzichten als het even opklaarde) daarmee quasi voor mij alleen, njammie!

En dan nu, op naar de fotootjes!

De zon:

Tal y Fan (tussen Conwy en Carneddau):

Carneddau:

Carnedd Llewelyn:

Carnedd Daffydd:

Tryfan en de Glyders:

Op weg naar Glyder Fach en Glyder Fawr:

Terugkijkend op de Carneddau:

Op weg naar Snowdon langs het Miner's track:

Oriƫntatietafel op Snowdon:

Terug afdalen van Snowdon:


Lekker kokkerellen:

Llanbedr, waar ik de trein terug naar de bewoonde wereld neem: