maandag 21 mei 2018

Hiking Advisor - Fastpacking Eisleck Trail

Het stond al even op mijn agenda, een activiteit mee organiseren voor Hiking Advisor. Tijdens het vorige vrijwilligersweekend had ik met Ivo afgesproken om samen een "fastpacking" weekend te in te richten door gedurende drie dagen met lichte bepakking stevige afstanden afleggen langs de erg mooie Eisleck Trail. We zouden uiteindelijk met zeven zijn. Ivo en ikzelf als organisatoren, Tom die al ervaring heeft in ultra-light backpacken en ultra-lopen, Hans die van zichzelf een erg goede conditie lijkt te hebben en al eens zin heeft in een stevige tocht, Karin die zich aan haar eerste meerdaagse tocht waagt (rustig beginnen? nee joh!), Yvan de iron-man die, eens op dreef, niet meer te stoppen is, en Jean-Pierre, die volgend jaar Legends zal finishen.

Vrijdagavond ga ik Tom en Yvan ophalen om samen naar Angleur te rijden en daar de trein naar Kautenbach te nemen. Het verkeer verloopt zo goed als het kan aan de start van een verlengd weekend, en om 22u 's avonds komen we aan in Kautenbach, waar Jean-Pierre al wat eerder gearriveerd was. Zoals steeds gaat de bar "net sluiten", maar kunnen we nog wel een biertje krijgen op deze sympathieke camping. We praten het komende weekend kort door en delen eerdere ervaringen vooraleer we elk onze minimalistische shelter opzoeken. Jean-Pierre in een bivvy, Tom in een Nordisk Lofoten, Yvan in een hangmat / bivvy. Zelf heb ik een poncho bij, die ik als tarp kan opzetten bij eventuele regen. We gaan mooi op tijd slapen om de volgende ochtend Karin, Hans en Ivo op te halen aan het station en vandaar samen de Eisleck trail te starten. De totale afstand is 104km met 4200 hoogtemeters, waarvoor we drie dagen hebben. Een mooie uitdaging dus!

We splitsen de groep op in wandelaars en lopers, waarbij Karin en Ivo de ganse tocht al wandelend op een stevig tempo zullen voltooien, terwijl de rest af en toe een eindje loopt tussen het wandelen door.  De eerste dag lopen we van Kautenbach tot net voorbij Clervaux, waar we op camping Woltsdal in Maulusmühle overnachten. Er zijn douches, streekbier en frietjes, dus we klagen vooral niet. We slapen net langs het riviertje, wat natuurlijk erg nat is. Diegenen die een open shelter hebben worden getrakteerd op een mooie sterrenhemel. 's Ochtends ligt er een laagje ijs op mijn slaapzak, best fris dus!

De tweede dag lopen we over de waterkering tussen Rijn- en Maasbekken en passeren we de gestarte werken van het Ourthekanaal. Na 47km, behoorlijk wat gepuf en een stevige maar verkwikkende regenbui, bereiken we Engreux, waar we overnachten op de bivakzone. Jammer genoeg is deze erg druk bezet en zijn de wandelaars er in de minderheid. 's Nachts krijgen we nog enkele buien te verwerken, de ene al steviger dan de andere, wat een prima bijkomende test is voor lichtgewicht materiaal.

Na de laatste nachtelijke bui beginnen we de derde dag 's ochtends vroeg om onderweg te genieten van een mooie zonsopgang. Na een aarzelend begin met de nodige praktische haltes, komt het tempo er opnieuw goed in, waardoor we ruim op tijd aankomen in La Roche. Yvan en Jean-Pierre hebben dringend verkoeling nodig, en springen bij aankomst dan maar in de fontein. Na een frietje nemen we de bus naar Melreux om daar over te stappen op de trein naar Angleur, waardoor we mooi op tijd terug thuis zijn.

Weekends als deze zijn altijd te kort, maar evenzeer de moeite waard. Bedankt aan de deelnemers om erbij te zijn, en natuurlijk Ivo om het merendeel van de organisatie voor zijn rekening te nemen. Hopelijk tot binnenkort!